
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 122 – 21/04/2010 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
Ressources / Resources ................................................................................................... 2 

Afrique : L’initiative HARUBUNTU – Edition 2010 –  Appel aux radios africaines .............. 2 
 

Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 3 
Zimbabwe. Zimbabwe article faults state for imposing restrictions on broadcasting 
services ................................................................................................................ 3 
Somalia: No music, Somali radio ordered .................................................................. 5 
Sudan: A Village in Sudan Gets its Own Radio Station................................................. 5 
Somalia: Al-Shabaab uses terror to stop local stations from retransmitting BBC and VOA 6 
Ethiopia: Ethiopia allocates campaign air time to political parties ................................. 6 
Kenya: Broadcasting council to be inaugurated "next week" ........................................ 7 
Rwanda: Rwandan state broadcaster in digital TV, FM radio upgrade ............................ 7 
Sudan: Sudan's Radio Jonglei goes on air .................................................................. 8 
Central African Republic : Local Foundation becomes Radio Ndeke Luka Owner .............. 8 
Sudan: The New Face of Miraya ............................................................................... 8 
DRCongo: Radio Okapi gives its website a facelift ....................................................... 9 
Somalia: 14 Mogadishu Radio Stations Stop Broadcasting Commercials, Entertainment .. 9 
South Africa: BBC journalist expelled from South Africa press conference ..................... 9 
Kenya: Kenya's Standard Group to launch Swahili-language radio station .................... 10 
Kenya: Broadcasting regulator says to shut down "illegal" radio stations ...................... 10 
Uganda: Ugandan radio station apologizes to president over opposition interview ......... 11 
South Africa: Radio Broadcast Marathon to Aid Needy................................................ 11 
 

Nouvellles en français 

Somalie: Censure de la BBC et de VOA et menaces sur les radios locales ..................... 12 
Centrafrique : Une fondation centrafricaine propriétaire de Radio Ndeke Luka ............... 12 
Sudan : Le nouveau visage de Miraya ...................................................................... 13 
RDC : Nouveau lifting pour le site internet de Radio Okapi ......................................... 13 
Guinée : Session de perfectionnement à la production d’émissions sur les question 
d'environnement ................................................................................................... 13 
Guinée : Session de perfectionnement à la production de magazines sur les questions de 
santé ................................................................................................................... 14 
Centrafrique: Lancement du projet de l'AFPC, un projet appuyé par le fonds d'appui du 
projet PAMCA ....................................................................................................... 14 
RDC: Demande de réouverture du signal de RFI........................................................ 15 
Guinée: Nouvelles du projet "Pour des radios actrices de la transition démocratique en 
Guinée" ............................................................................................................... 15 
Sénégal: Les radios communautaires invitées à s'impliquer davantage dans la lutte contre 
le Sida et le paludisme ........................................................................................... 16 
Sénégal: Nancy Ndiaye Ngom - "Les radios communautaires sont les parents pauvres de 
l'audiovisuel" ........................................................................................................ 17 



TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

RESSOURCES / RESOURCES 

AFRIQUE : L’INITIATIVE HARUBUNTU – EDITION 2010 –  
APPEL AUX RADIOS AFRICAINES  

http://www.harubuntu.com  

L’ONG Echos Communication et l’Organisation Cités et Gouvernements Locaux Unis d’Afrique, avec 

le soutien de la Direction Générale de la Coopération au Développement belge annoncent le 
lancement le 19 avril 2010 de l’édition 2010 d’HARUBUNTU, concours des porteurs d’espoir et 
créateurs de richesses africains.  

HARUBUNTU est une campagne annuelle de sensibilisation qui poursuit trois objectifs : 

1. Identifier le potentiel de l’Afrique : Le concours des porteurs d’espoir et créateurs de 
richesses africains.En Afrique, « il y a de la valeur » ! Cette valeur s’incarne au travers de 
femmes et d’hommes qui inventent un futur à leur image en répondant concrètement à des 

besoins de développement. Ce sont des porteurs d’espoir et créateurs de richesses africains.  

2. Communiquer le potentiel de l’Afrique : La campagne de communication. 

Cette valeur est encore méconnue. On connaît mieux l’Afrique de la misère que l’Afrique de la 
créativité, des talents, de l’affirmation de soi. Or cette Afrique existe. L’enjeu est donc de montrer 
que l’Afrique participe activement au monde et lui apporte une valeur ajoutée en inventant des 
pratiques de développement et de gouvernance qui correspondent non seulement aux besoins, aux 
capacités et aux motivations des citoyens pour lesquelles elles sont destinées mais aussi au reste 

du monde.  

3. Réinventer les relations entre l’Europe et l’Afrique : Le partenariat. 

A terme, l’objectif de Harubuntu est de sortir de la logique bailleurs de fonds/bénéficiaires et 
proposer un nouveau paradigme de coopération au développement entre l’Afrique et l’Europe fondé 
sur un partenariat entre égaux (cf. Déclaration de Lisbonne –Sommet UE-Afrique). Créer un espace 
où chacun puisse exprimer et valoriser son rapport au monde, sortir définitivement d’une vision 

unilatérale de ce que devrait être le développement. 

Appel à mobilisation des radios africaines 

Chaque année les promoteurs d’Harubuntu cherchent à élargir leur réseau médias autour 
d’HARUBUNTU. L’enjeu est de proposer aux médias africains de devenir acteurs de la démarche en 
relayant, identifiant, communiquant le potentiel de l’Afrique. Et d’ainsi laisser l’espace aux Africains 
pour identifier leurs porteurs d’espoir et créateurs de richesses et définir leurs visions du 
développement et rapports au monde.  

Contact: pour obtenir plus d’informations concernant cette initiative, contactez Wivine Hynderick: 
wivine.hynderick[at]echoscommunication.org . 

Source : Echos Communications, Communiqué, 13 avril 2010  
 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3830
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3830
http://www.harubuntu.com/


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
 
(Posted from 06/04/2010 to 21/04/2010) 

Centrafrique : Une fondation centrafricaine propriétaire de Radio Ndeke Luka ............... 12 
Centrafrique: Lancement du projet de l'AFPC, un projet appuyé par le fonds d'appui du 
projet PAMCA ....................................................................................................... 14 
Central African Republic : Local Foundation becomes Radio Ndeke Luka Owner .............. 8 
DRCongo: Radio Okapi gives its website a facelift ....................................................... 9 
Ethiopia: Ethiopia allocates campaign air time to political parties ................................. 6 
Guinée : Session de perfectionnement à la production d’émissions sur les question 
d'environnement ................................................................................................... 13 
Guinée : Session de perfectionnement à la production de magazines sur les questions de 

santé ................................................................................................................... 14 
Guinée: Nouvelles du projet "Pour des radios actrices de la transition démocratique en 
Guinée" ............................................................................................................... 15 
Kenya: Broadcasting council to be inaugurated "next week" ........................................ 7 
Kenya: Broadcasting regulator says to shut down "illegal" radio stations ...................... 10 
Kenya: Kenya's Standard Group to launch Swahili-language radio station .................... 10 
RDC : Nouveau lifting pour le site internet de Radio Okapi ......................................... 13 
RDC: Demande de réouverture du signal de RFI........................................................ 15 
Rwanda: Rwandan state broadcaster in digital TV, FM radio upgrade ............................ 7 
Sénégal: Les radios communautaires invitées à s'impliquer davantage dans la lutte contre 
le Sida et le paludisme ........................................................................................... 16 

Sénégal: Nancy Ndiaye Ngom - "Les radios communautaires sont les parents pauvres de 
l'audiovisuel" ........................................................................................................ 17 

Somalia: 14 Mogadishu Radio Stations Stop Broadcasting Commercials, Entertainment .. 9 
Somalia: Al-Shabaab uses terror to stop local stations from retransmitting BBC and VOA 6 
Somalia: No music, Somali radio ordered .................................................................. 5 
Somalie: Censure de la BBC et de VOA et menaces sur les radios locales ..................... 12 
South Africa: BBC journalist expelled from South Africa press conference ..................... 9 
South Africa: Radio Broadcast Marathon to Aid Needy................................................ 11 
Sudan : Le nouveau visage de Miraya ...................................................................... 13 
Sudan: A Village in Sudan Gets its Own Radio Station................................................. 5 
Sudan: Sudan's Radio Jonglei goes on air .................................................................. 8 
Sudan: The New Face of Miraya ............................................................................... 8 
Uganda: Ugandan radio station apologizes to president over opposition interview ......... 11 
Zimbabwe. Zimbabwe article faults state for imposing restrictions on broadcasting 
services ................................................................................................................ 3 

 

News (Les nouvelles en français suivent) 

NEWS  FROM :   2010-04-07   [EN]  

Zimbabwe. Zimbabwe article faults state for imposing restrictions on 
broadcasting services  

http://www.financialgazette.co.zw/index.php?option=com_content&view=article&id=3463:zbh-

monopoly-govt-unfazed-&catid=29:national-report&Itemid=12  
When the former chief executive officer of the State-run Transmedia, Alfred Mandere told 
legislators three years ago that there is nothing wrong with villagers listening to Studio 7 - the 
Voice of America (VOA) programme beamed into Zimbabwe from Washington - ZANU-PF 
[Zimbabwe African National Union-Patriotic Front] lawmakers looked at each other in 

bewilderment. Months later, the boss of the parastatal that is charged with ensuring that there are 
adequate facilities for both radio and television transmission was accused of swindling the State-
firm, and remains on the run amid suspicions that he skipped the country. 
But with Mandere gone, some ZANU-PF legislators continue to be puzzled as to why locals 
associate themselves with pirate radio stations as is the case with the party's Mbire legislator, 
Herbert Mazikana,who last month asked the Minister of Information Communication Technology 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3812
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3812
http://www.financialgazette.co.zw/index.php?option=com_content&view=article&id=3463:zbh-monopoly-govt-unfazed-&catid=29:national-report&Itemid=12
http://www.financialgazette.co.zw/index.php?option=com_content&view=article&id=3463:zbh-monopoly-govt-unfazed-&catid=29:national-report&Itemid=12


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

Nelson Chamisa in Parliament why he continues to offer interviews to Studio 7. 
Chamisa who is also the Movement for Democratic Change (MDC-T) spokesperson did not respond 

as the Speaker of the House of Assembly, Lovemore Moyo, ruled the question out of order as it had 
nothing to do with government policy. 
This week Harare lawyer, Terrence Hussein, who is representing a local company Manala (Private) 
Limited, which is challenging in court the Zimbabwe Broadcasting Holdings (ZBH)'s monopoly on 
the airwaves, blamed restrictions on the sector for the development. 
He added that while government is making moves to allow for more players in the print media, the 

airwaves appear to have been forgotten as there is no movement on the ground. [...] 
But the government appears determined to maintain its stranglehold on the airwaves in a country 
with only one television station and four radio stations, all state-run. 
In neighbouring South Africa, there are more than 10 radio stations broadcasting nationally, while 
each province has at least five provincial radio stations of its own. 
"If you do not allow Zimbabweans to provide broadcasting themselves, it will be provided anyway 
by foreigners. I believe that the restrictions on broadcasting services have a direct co-relation to 

the existence of numerous offshore broadcasting stations. Off-shore broadcasting services could be 
easily snuffed out by allowing locals to broadcast," said Hussein. [...]  

According to a position paper by the local chapter of media watchdog, Media Institute of Southern 
Africa (MISA), the country's broadcasting environment is stagnant. MISA blamed the status quo on, 
in part, what it termed government's "fragmented regulation of the electronic media." 
Essentially, there are four regulators: the Postal and Telecommunications Regulatory Authority, 
which allocates frequencies for every medium of electronic communication, the Broadcasting 

Authority of Zimbabwe, whose role is to allocate licenses to potential broadcasters, the ZBH board 
of governors that regulates the state broadcaster and the Transmedia board of directors - leavi ng 
the public confused as to who is accountable for broadcasting in the country. 
"There is need for an act of Parliament setting up an Independent Broadcasting and 
Communications Regulatory Authority to oversee issues of frequency allocation, monopolies and 
the technological convergence taking place in this industry. 

"Without such an independent authority, it remains unclear how Zimbabwe will benefit from new 
content distribution channels such as fibre optic, satellite and cable channels that new technologies 
offer together with how the telecommunications industry, especially mobile wireless communication 
can assist in the development of rural economies, education or health," part of MISA-Zimbabwe 
position paper on broadcasting reads. 
"While the government looks at broadcasting in terms of frequencies only and current laws are 
modelled towards that, this industry has benefited from technological developments that make 

Zimbabwe's broadcasting laws not only archaic but also evidently regressive. While the 
government sees it as politically beneficial to protect its space, this is no longer possible as a result 
of the new technologies; the challenge then is to support locals to develop a Zimbabwean 
broadcasting media," MISA-Zimbabwe added in its paper. 
At present government's priorities appear to be in closing pirate stations in order to have 
unfettered control of the airwaves, with no corresponding move to license new players to fill the 
void. 

Currently, a matter in which the government wants Botswana to bar VOA's Studio 7 from relaying 
broadcast through its territory has been referred to the Southern African Development 
Community's [SADC] Committee on Defence and Security and the Joint Permanent Commission for 
mediation. ZANU-PF members in the inclusive government, which was formed last year in February 
with the two formations of the MDC [Movement for Democratic Change] insist the broadcasts are a 
threat to the country's national security and regional integration. 

Recently, Botswana government spokesman, Jeff Ramsay, told his country media that the VOA's 
relay station has been in place since the 1970s but Zimbabwe made its first complaint in 2003 
when Studio 7 was set up. 
He added that VOA does its broadcasting from Washington through Zimbabweans and Botswana is 

only hosting its relay station in Selebi-Phikwe. 
Ramsay justified the broadcast saying there were many European, American, and Chinese short 
wave and medium wave radio stations with relays in Africa, adding that the Studio 7 broadcasts 

are legal and in the interests of Zimbabweans. 
"For instance, South Africa is hosting a relay for the British Broadcasting Corporation," he said. 
On Monday, ZANU-PF politburo member and former information minister Sikhanyiso Ndlovu who in 
October 2007 appeared before the Parliamentary Committee on Transport and Communications 
and gave assurances that new players would be considered to operate televisions and radio 
stations by the end of that year declined to comment on what went wrong. 
"I don't want to talk about history. If no one is qualified (to comment on the issue) it's too bad, but 

I do not even know who applied or what happened as I was in charge of policy," Ndlovu said. 



TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

"However, when I was the minister we amended the Act to do away with the requirement that 
there should be 100 per cent ownership by Zimbabweans. We said Zimbabweans are people who 

do not want to own but who want to be owned so we allowed for partnerships with foreigners." 
Leo Mugabe, who was chairman of the parliamentary committee on communications at the time 
before he lost the right to represent ZANU-PF in the 2008 harmonised polls said if the life of 
Parliament, which was supposed to end in 2010 was not cut short, the committee was going to 
follow up the matter. 
He added that a company he is involved in - the Zimbabwe Wealth Creation and Empowerment 

Council - has joined the list of companies waiting for a call for the submission of broadcasting 
licenses applications, saying they are ready. 
Full report and source: Financial Gazette website (Harare), 01 Apr. 2010; quoted by BBC 
Monitoring 07 Apr. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-07   [EN]  

Somalia: No music, Somali radio ordered  

http://www.nation.co.ke/News/africa/No%20music%20Somali%20radio%20ordered%20/-

/1066/892992/-/lj6ncqz/-/index.html  
A senior Islamist official has given radio stations in Somalia a 10-day notice to stop playing music. 
''It is against Islam to play music and other lyrics...[ellipsis as published] We should have banned 
music right now but we want to give you 10 days so that you remove all music and melody 

containing cassettes," said Shaykh Ma'alin Hashi Muhammad Farahe. 
The notice started on 3 April. 
Shaykh Farahe is in charge of Mogadishu for Hizb al-Islam, one of the Islamist movements 
opposing the Transitional Federal Government (TFG). 
He said the Islamists do not care how the outside world will react to the ban. 
"They will say that we interfered with civil liberties, but we care less," he said. 
The Islamist official also insisted that Muslim jihadists coming to fight alongside the local Islamists 

could not be called foreigners. 
Consequently, he ordered all broadcasters to refrain from calling the jihadists coming to Somalia 
"aliens". 
He said the foreigners were the African Union peacekeepers from Uganda and Burundi. 
"How can you refer to a fellow Muslim who came to join the local jihad as a foreigner?" Shaykh 
Farakhe asked reporters attending his press conference. 

He said his movement would invite Usamah bin-Ladin, the leader of Al-Qai'dah to Somalia. 
"We are all brothers and we are all committed to the struggle in Afghanistan, Chechnya, Palestine 
and Somalia." 
Al-Shabaab and Hizb al-Islam, the two radical Islamist groups vehemently opposing the 
government and the AU peacekeepers, have introduced many measures restricting civil and press 
freedoms. 
However, Radio Mogadishu, a station revived by the TFG several months ago, has become popular 

because it can transmit programmes independent of the Islamists' bans. 
"Radio Mogadishu is expected to become even more popular, especially if the dozen independent 
broadcasters in the city stop playing music," Hasanow Qali, a resident of Mogadishu who has been 
involved in Somali folk dances and cultural displays, told the Nation. 
Source: Daily Nation website (Nairobi), 05 Apr 2010; quoted by BBC Monitoring 07 Apr. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-07   [EN]  

Sudan: A Village in Sudan Gets its Own Radio Station  

http://www.internews.org/prs/2010/20100402_sudan.shtm  
Internews Sudan launched its fifth community radio station at a ceremony March 13 in Turalei, 

[Southern] Sudan. 
"The goal of the radio station is to inform all of the people that can listen to it about issues that are 

vitally important to them: about issues of health [and] education, issues of civic engagement 
around the [Comprehensive Peace Agreement], voting, all of these kinds of things," said Gordon 
Mangum, the Internews Sudan country director. 
Mayardit FM is staffed by five local Sudanese journalists. One of the journalists, David Deng Bol, 
manages the station as radio station coordinator. [...] 
The reporter team collectively produces five hours of original programming each week on topics 

like agriculture, HIV/AIDS, youth, government, and sports. They also produce a daily news bulletin 
about local events in their community. [...] 
The station broadcasts in Dinka, Arabic and English, the three languages most commonly used in 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3813
http://www.nation.co.ke/News/africa/No%20music%20Somali%20radio%20ordered%20/-/1066/892992/-/lj6ncqz/-/index.html
http://www.nation.co.ke/News/africa/No%20music%20Somali%20radio%20ordered%20/-/1066/892992/-/lj6ncqz/-/index.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3814
http://www.internews.org/prs/2010/20100402_sudan.shtm


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

the community. Mangum stressed that the station belongs to the local residents. 
"The radio station belongs to everyone in these areas, regardless of their tribe or their political 

party or their religion or any other way that we talk about ourselves. It belongs to all of us 
together," he said. "Now more than ever, people really need civic education." 
Full report and source: Internews website, 02 Apr 2010; quoted by BBC Monitoring 07 Apr. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-04-10   [EN]  

Somalia: Al-Shabaab uses terror to stop local stations from 

retransmitting BBC and VOA  

http://www.rsf.org/spip.php?page=article&id_article=36985  
Reporters Without Borders strongly condemns the Islamist militia Al-Shabaab’s announcement 
today that it is banning local radio stations in the regions it controls from retransmitting the 

broadcasts of the BBC and Voice of America on the grounds that they carry Christian propaganda. 
“Already responsible for killing or kidnapping many journalists and a permanent climate of terror 
for the Somali media, Al-Shabaab has today added another misdeed to its long list of violations of 
free expression,” Reporters Without Borders said. 

“The allegations Al-Shabaab makes against these international radio stations are absurd, while the 
threats it makes against local stations who retransmit their programmes are a disgrace,” the press 

freedom organisation added. “We urge it to respect freedom of information and to stop trying to 
silence Somali media.” 
Omar Faruk Osman, the secretary-general of the National Union of Somali Journalists (NUSOJ) 
said: “This repressive act against the BBC is a strong demonstration of the gravity of media 
repression by Al-Shabaab, [which] has demonstrated a complete lack of respect for the value of 
media freedom in the country.”  
The NUSOJ is the Reporters Without Borders partner organisation in Somalia. 

Warning local radio stations that their equipment would be seized if they did not respect the ban, 
Al-Shabaab accused the BBC of making “propaganda for the enemies of Muslims and for the 
Christian agents.” The statement added: “The BBC is owned by Britain and is the leading voice of 
the agendas of the Christian colony in the Muslim world.” 
After issuing the statement, Al-Shabaab militiamen seized BBC equipment from locations in 
Mogadishu, Baidoa and Jowhar. [...] 
Full report and source: Reporters Without Borders, Communiqué and website, 09 Apr. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-10   [EN]  

Ethiopia: Ethiopia allocates campaign air time to political parties  

The second round election campaign air time allocation took place here on Thursday [8 April] in 
draw. 

The draw took place in the presence of the representatives of political parties and officials of the 
Ethiopian Broadcast Authority. 
Some 20 per cent of the total air time allocated to contesting political parties was given based on 
the number of contenders each party has delegated and 55 per cent was allocated based on the 
number of federal parliamentary seats each party has. 
The remaining 25 per cent of the total air time was allocated based on the involvement of the 

political parties in the election. 
A total of 163.15 hours of radio and 30.07 television air time and 255 newspapers columns are 
allocated for the election campaign. 
Accordingly, the ruling party, EPRDF [Ethiopian People's Revolutionary Democratic Front], will use 
29 per cent of the radio airtime while opposition parties will use 65 per cent and partner parties 6 
per cent. 

EPRDF will use 26 per cent of the total television airtime while opposition parties will use 69 per 

cent and partner parties 5 per cent. 
EPRDF will use 29 per cent of the total newspapers space given to the campaign while opposition 
parties will use 66 per cent and partner parties 5 per cent. 
Speaking on the occasion, Ethiopian Broadcast Authority director general, Desta Tesfaw, said the 
mass media have established a desk in charge of entertaining election campaign. 
The media have been working in consultation with the authority which the director general 
described as strength. 

He further said some political parties were unable to use the airtime allocated to them while loose 
relations, lack of picture and text qualities, were among the weaknesses observed. 
Source: ENA website (Addis Ababa), 08 Apr. 2010; quoted by BBC Moniutoring 10 Apr. 2010  

 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3815
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3815
http://www.rsf.org/spip.php?page=article&id_article=36985
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3817


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

NEWS   FROM :   2010-04-10   [EN]  

Kenya: Broadcasting council to be inaugurated "next week"  

http://www.standardmedia.co.ke/InsidePage.php?id=2000007251&catid=159&a=1  
A council mandated to control broadcast content will be unveiled next week. 
Information PS [Permanent Secretary] Bitange Ndemo said names of officers to serve in the council 
have been identified for gazettement. 
The Media Council of Kenya shall have two nominees in the new council. 

The Broadcast Council was conceived following a stalemate between media owners and the state 
over a set of new regulations that sought to give the Communication Commission of Kenya (CCK) 
powers to control broadcast content. 
The Broadcast Council is set to monitor broadcast content, distribution of frequencies and to check 
the powers of CCK. 
 

Regulate content 
Speaking during the official opening of a postal courier service operators' workshop in Nairobi 
yesterday, Dr Ndemo said the regulator (CCK) and media operators had finally agreed on 

modalities to regulate broadcast content. 
When the Kenya Communications (Broadcasting) Regulations, 2009 were unveiled, they caused an 
uproar as stakeholders saw the government as keen to have more control over the broadcast sub 
sector through CCK. 

Under the regulations, CCK was given powers to deny or revoke licensing, a fact which would be 
employed to influence content in favour of government positions and against constructive criticism 
of the same. 
Ndemo said the analogue to digital transition is on course and Kenya would completely switch over 
by next year ahead of its own set deadline of 2012. 
The global deadline for complete switch over to digital broadcasting platform is 2015. 
There are 16 digital channels running on a pilot basis, but Ndemo says the number could rise to 

more than 100 channels by end of next year. 
Source: The Standard website (Nairobi), 08 Apr. 2010; quoted by BBC Monitoring 10 Apr. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-10   [EN]  

Rwanda: Rwandan state broadcaster in digital TV, FM radio upgrade  

Excerpt from press release published by US-based antenna maker Jampro on 9 April 
Sacramento, CA: Jampro Antennas Inc. today announced the delivery of over a dozen radio and 
television broadcast antennas to the state operated Radiodiffision de la Republique Rwandaise 
(RRR), headquartered in the capital city of Kigali.  
The antennas are a part of a major government effort to upgrade the nation's broadcast 
infrastructure to deliver news, information and entertainment to promote better relations among 

tribal factions. 
"Our engineering and test staff here in Sacramento has worked closely with Rwandan broadcast 
engineers to design patterns that provide optimum nationwide coverage at minimal cost. We are 
pleased to be a part of this historic broadcasting effort," said Alex M. Perchevitch, Jampro's 
president. 
Jampro antennas will provide national DVB-T coverage for the Central African country that is 
slightly smaller than the state of Maryland. RRR selected several Jampro model JUHD, DTV ready 

broadband UHF panel antennas for bands IV and V. The JUHD has a wide bandwidth for multiple 
channel operations. Made of stainless steel, the JUHD is well suited to the Rwandan climate.  
For its radio operation, RRR chose Jampro's model JBVP broadband FM antennas and RCCC 
constant impedance combiners. 
[Passage omitted: Jampro background] 

Source: Jampro press release (Sacramento), 09 Apr. 2010; quoted by BBC Monitoring 10 Apr. 
2010  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3818
http://www.standardmedia.co.ke/InsidePage.php?id=2000007251&catid=159&a=1
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3819


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

NEWS   FROM :   2010-04-10   [EN]  

Sudan: Sudan's Radio Jonglei goes on air  

http://www.sudantribune.com/spip.php?article34689  
Days before the general elections, Jonglei State [southern Sudan] has launched its first local on air, 
Radio Jonglei FM 95.9, in partnership with a local church. 
The media project is financed 70per cent by State government and 30per cent church's -donated 
by the Church. 

Pastor Peter Tijwog Agwet, management director of Radio Jonglei described as determinant the 
influence of Jonglei Gov Kuol Manyang who championed the initiative of obtaining a local news 
outlet. 
Donated to Jonglei State by Sudan Christians Ministries - an indigenous organization through the 
House of Prayer for All Nation Church, Radio Jonglei aims at polishing unity and peace cementing 
among the state six tribes through broadcasting news and other programs in different dialects. 

It will also cover elections due on Sunday April 11. As politicians officially end election's campaign 
on Friday April 9 it is unlikely that political parties will air their electoral manifesto. 
Source: Sudan Tribune website, Paris in English 9 Apr. 2010; quoted by BBC Monitoring 10 Apr. 

2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-13   [EN]  

Central African Republic : Local Foundation becomes Radio Ndeke Luka 

Owner  

The Ndeke Luka Foundation is a nongovernmental, non-profit organization registered under the law 
of the Central African Republic (CAR). It has been recognized since July 1, 2008. In September the 

same year it was authorized to expand its activities. It is managed by a board composed of four 
members. According to its statutes, the board president is Fondation Hirondelle’s head of project in 
the CAR. The three other members were appointed taking account of their integrity, their place in 
the political and social environment of the CAR.  
The board is composed of the following members: 
• Martin Faye, Fondation Hirondelle head of project and director of Radio Ndeke Luka 
• Clementine Napalat, President of the National Audit Office (Cour des Comptes)  

• Lydie Kamot, a leader among civil society and women’s organizations in the CAR 
• Father Ignace Manengou, Coordinator of the network of radios for democracy in the CAR 

The board issues an opinion, taking account of Fondation Ndeke Luka’s statutes, on the coming 
year’s goals and activities. It also approves the budget related to these activities, and approves the 
annual report of the previous year. The board met for the first time in December 2009. 
Source: What’s new? News from FONDATION HIRONDELLE, number 29, March 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-13   [EN]  

Sudan: The New Face of Miraya  

New structure, new programmes, new ways of reaching the audience: Miraya FM has become 
Miraya. The new-look radio station was unveiled to listeners in Sudan in February. This project, 

managed by Fondation Hirondelle in partnership with the UN mission in Sudan, is responding to the 
needs of the whole Sudanese population, notably during the current electoral period. 
The new programming structure was launched on February 22 and consists of three different 
programming slots: one for the North, one for the South and one national slot. Three times a day, 
national programmes are broadcast across the whole country from Khartoum. They include news 
bulletins, press reviews, debates and traditional music. The rest of the time, the North and the 
South get their own specific programming, produced in Khartoum and Juba respectively.  

These programmes reflect the realities of the two different regions. The programming slots have 
the same structure. At the same time, they broadcast news, entertainment and cultural 
programmes but in different languages: Arabic for the North and English for the South. All these 
programme segments carry the same musical imaging with traditional rhythms from the two 
regions. 
Miraya is thus strengthening its position as the only independent national media outlet in Sudan. 
The station plans to boost its FM network which currently has 15 transmitters. In the North, where 

the authorities still have not authorized Miraya to broadcast on FM, people can now listen via the 
Nilesat satellite. Miraya’s broadcasts come to them through their television sets. In addition, 
shortwave broadcasts to the whole 
country have increased from three hours to six hours per day. The programmes are also available 
live on www.mirayafm.org.  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3820
http://www.sudantribune.com/spip.php?article34689
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3824
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3824
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3825


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

These different ways of broadcasting will increase the impact of Miraya especially during the 
electoral period. Elections are due to take place in Sudan on April 11. Miraya has drawn up an 

Electoral Charter which lays down internal rules on how to cover these national elections. 
Source: What’s new? News from Fondation Hirondelle, number 29, March 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-13   [EN]  

DRCongo: Radio Okapi gives its website a facelift  

New design, new services: for its eighth year on air, Radio Okapi has given its website a facelift: 
www.radiookapi.net 
Easy to read, smooth and intuitive to navigate, Radio Okapi’s new website also offers new services. 
All these things put it on a level with the websites of benchmark international media. The changes 
have been made while bearing in mind that many people in the Democratic Republic of Congo 
(DRC) do not have broadband connections and therefore cannot easily connect to pages that are 

too heavy. 
The big novelty is interactivity. Internet users can leave comments on the various articles, which 
are moderated by Radio Okapi’s web team. News remains the main focus of the site. There is a 

free archive service which allows users to find any subject mentioned on air. Users can also get 
news alerts via RSS feeds, and express themselves on Radio Okapi’s Facebook and Twitter pages. 
Radio Okapi’s website gets 450,000 visits per month. It is the leading website for news about the 
DRC, a position that is likely to strengthen now that it is more up-to-date and userfriendly. 

Source: What’s new? News from Fondation Hirondelle, number 29, March 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-04-15   [EN]  

Somalia: 14 Mogadishu Radio Stations Stop Broadcasting Commercials, 
Entertainment  

http://www.nusoj.org/index.cfm?zone=/unionactive/view_article.cfm&HomeID=159871  
Mogadishu’s fourteen private radio stations were today (Tuesday, 13 April 2010) forced to 
implement orders to stop playing commercials add entertainments, following the end of a ten-day 
ultimatum issued by the Hizbul Islam group to the radio stations. 
According to the local Radio Stations, Hizbul Islam officials telephoned some of the stations to 

remind them of the deadline and warning them of dire consequence should they fail to comply. The 
stations are afraid of life-threatening retaliation acts by the group. 

“Journalists working in these stations have in the past witnessed broad daylight assassination of 
their colleagues and have now been signalled that they would follow the same fate if they do not 
obey these oppressive orders,” said Omar Faruk Osman, Secretary-General of the National Union of 
Somali Journalists (NUSOJ). 
All the affected stations are based in both areas controlled by Islamists and by Transitional Federal 

government.  
“Mogadishu media has become a defenceless victim that is exposed to all sorts of oppression, 
abuse and brutality,” added Omar Faruk. “But what is most disappointing is that those who claim 
friends of Somalia and Somalis have continued to watch from a distance at these horrific 
oppression, heinous crimes including the killing of journalists and the suppression of mankind 
without putting in any effort to restore law and sanity,” he added. 

Source: NUSOJ (Mogadishu) quoted by IFEX, 13 Apr. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-04-15   [EN]  

South Africa: BBC journalist expelled from South Africa press conference  

http://www.ifex.org/south_africa/2010/04/13/fisher_expelled/  

The Committee to Protect Journalists welcomes the African National Congress (ANC) party's 
condemnation of the expulsion of BBC journalist Jonah Fisher from a press conference on 
Thursday. ANC Youth League leader Julius Malema referred to Fisher as a "bastard" after the 
reporter interrupted him. 
Malema criticized the Zimbabwean party Movement for Democratic Change for having offices in the 
wealthy Johannesburg suburb of Sandton and Fisher interjected and reminded Malema that the 
youth leader lived in Sandton himself. "You are a small boy, you can't do anything," Malema 

countered. "Go out, bastard, go out. You bloody agent." Fisher then packed his equipment and left, 
according to wire reports. 
The ANC party released a statement today that condemned Malema's behavior. "The aggressive 
and insultive (sic) behavior to the said journalist that culminated with Mr. Fisher walking out of the 
youth league press briefing cannot be condoned at all," the party stated. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3826
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3831
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3831
http://www.nusoj.org/index.cfm?zone=/unionactive/view_article.cfm&HomeID=159871
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3832
http://www.ifex.org/south_africa/2010/04/13/fisher_expelled/


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

"We welcome the ANC party's decision to condemn this act," CPJ Africa Program Coordinator Tom 
Rhodes said. "We hope that journalists will be able to cover future press conferences for the ANC 

without being insulted and expelled." 
Malema is at the center of another controversy for singing a revolutionary song, "Shoot the Boer", 
at recent political rallies. The song has been banned as hate speech in two court rulings, according 
to local reports. The controversy emerged as a funeral for white supremacist Eugene Terreblanche, 
who was killed by disgruntled farm workers on Saturday, took place today in the rural 
northwestern town of Ventersdorp. 

Source: Committee to Protect Journalists (New York), quoted by IFEX, 09 Apr. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-17   [EN]  

Kenya: Kenya's Standard Group to launch Swahili-language radio station  

http://www.standardmedia.co.ke/InsidePage.php?id=2000007736&catid=14&a=1 

It will be more than entertainment and news at the Standard Group family's new member - Radio 
Maisha [Life, in Swahili] will delve into day-to-day issues that affect Kenyans. 
This was revealed as the group unveiled the name and logo of the soon-to-be launched station that 

is eagerly awaited by the public. 
Speaking at the colourful ceremony at the group's custom-made offices off Mombasa Road, Deputy 
Chairman & Strategy Adviser Paul Melly said the new station - whose tagline is Skiza Uone [literally 
Listen to See] - would broadcast in Kiswahili and would take after the character of the group's 

other platforms of boldness and authoritativeness. 
During yesterday's ceremony, the media house warmly welcomed the new core radio staff. 
 
Choice of language 
The new station, once on air, will seek to relate with listeners' day-to-day life through news, views 
and entertainment. 
"Radio Maisha is the only station that you can listen to and (vividly) picture what is happening in 

the country," said Mr Melly. 
The new station will use the most modern studio equipment in the market, and will be backed by a 
highly talented, experienced and dedicated team. 
"We chose Kiswahili because it is the most spoken language. We have nearly eight million 
households that tune to radio as their primary source of news and entertainment. Of these, 48 per 
cent prefer Kiswahili broadcasts and just 12 per cent turn to English," noted Melly. 

Up to 10bn shillings [125m dollars] of total media advertising spend is shared out among the many 
existing FM stations annually, he pointed out. 
Melly said Radio Maisha would lead in providing an objective medium for educating listeners keen 
on following the ongoing debate on the proposed constitution. 
He said the station would steer clear of the propaganda by the political class and focus on issues of 
interest to Kenyans, and that can transform their lives. 
"Led by its sister stations of KTN and The Standard newspapers, Radio Maisha will not just be your 

listening pleasure, but also informative and educative," said the Deputy Chairman and Strategy 
Adviser. 
He said Standard Group would not take sides in the current constitutional debate and asked 
Kenyans to take time to read and understand the proposed constitution before voting at the 
referendum. 
Kiswahili Services Managing Editor Kizito Namulanda said the station will "open a new chapter" and 
guide Kenyans against misinformation from interested parties. 

"We will go through each article (of the proposed constitution) and educate the Kenyans page by 
page on the constitution. We promise not to mislead Kenyans," he added. 
Source: The Standard website (Nairobi), 15 Apr. 2010; quoted by BBC Monitoring 17 Apr. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-04-17   [EN]  

Kenya: Broadcasting regulator says to shut down "illegal" radio stations  

Text of statement issued on 16 April by Communications Commission of Kenya (CCK) published by 
Kenyan newspaper Daily Nation on 16 April 
It has come to the notice of the commission that some FM broadcasting stations are being 
operated in contravention of authorized parameters, thus causing harmful interference to essential 
services. These interferences may have a direct bearing on public safety, and are, therefore, a 

matter of great concern to the commission and the government. 
Notice is therefore given to these FM broadcasters to cease operating their stations in violation of 
the authorized technical and operating parameters, and more particularly: 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3835
http://www.standardmedia.co.ke/InsidePage.php?id=2000007736&catid=14&a=1
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3836


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

i. Radiating beyond their authorized Effective Radiated Power; 
ii. Transmitting beyond the stipulated frequency deviation limits; 

iii. Non-suppression of out-of-band emissions: and 
iv. Siting broadcasting towers in non-designated areas and/or without requisite statutory authority. 
It is further notified to broadcasters that it is illegal to operate broadcasting stations without prior 
authorization and frequency assignment by the commission. 
The commission hereby requires the errant broadcasters to remedy the aforementioned 
contraventions forthwith and not later than 30 days from the date of this notice, failing which the 

commission shall take steps at its disposal to ensure compliance at the broadcasters' risk as to 
costs. 
Notice issued on Friday 16th April 2010 by: 
Charles J.K. Njoroge 
Director-General 
Communications Commission of Kenya. 
Source: Daily Nation (Nairobi), 16 Apr. 2010; quoted by BBC Monitoring 17 Apr. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-17   [EN]  

Uganda: Ugandan radio station apologizes to president over opposition 
interview  

http://www.monitor.co.ug/News/National/-/688334/900338/-/wxuw17/-/index.html  
A radio station owned by former State Minister for Youth Felix Okot Ogong has publicly apologized 
to President Museveni for hosting UPC [opposition Uganda People's Congress] President Olara 
Otunnu, it has emerged. 
It is understood that President Museveni on Tuesday [13 April] asked Mr Ogong, the proprietor of 
Voice of Lango FM [based in northern Uganda] and an NRM [ruling National Resistance Movement] 

legislator representing Dokolo County, to make a public apology for having allowed his employees 
to host the former UN diplomat who allegedly defamed him. Mr Otunnu has been summoned to 
appear before the police today in relation to those remarks. 
 
Presidential call 
Mr Ogong yesterday confirmed having received several phone calls from the president who asked 
that the MP's radio station apologizes over the matter and retract Mr Otunnu's remarks. 

"Otunnu paid for the show and he said President Museveni was behind the war in northern 

Uganda," he said. 
"The president was angered by these remarks. He (the president) rang to tell me he was not happy 
with people spreading lies and asked me to correct the information," Mr Ogong, told Daily Monitor 
by telephone. 
Mr Otunnu while speaking on Voice of Lango FM radio on Monday evening during a talk-show 

hosted by the station manager, Mr Rolex Akena Ogwal, accused President Museveni of financing 
the war in northern Uganda. The talk-show also featured Gulu District Residence District 
Commissioner Walter Ochora who counteracted Mr Otunnu's remarks calling them lies. The station 
has since run the apology, which aired on Tuesday and Wednesday. 
The apology It read: "Following the radio talk show which took place on Voice of Lango FM on 
Monday 12 April, 2010, featuring Mr Olara Otunnu - UPC party president and his cabinet, the 
directors and management of Voice of Lango FM have learnt that some of the utterances in the talk 

show angered the head of state HE Yoweri Kaguta Museveni. 
"The directors and management of Voice of Lango FM do sincerely apologize to the president and 
any other person whose feelings were injured by such utterance." Mr Ogong, who harboured 
intention of challenging President Museveni for the NRM flag bearer's position during the 2011 
elections yesterday said he was getting threats from anonymous people claiming that his radio 
faces closure. 

Source: Daily Monitor website (Kampala), 16 Apr. 2010; quoted by BBC Monitor 17 Apr. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-18   [EN]  

South Africa: Radio Broadcast Marathon to Aid Needy  

http://allafrica.com/stories/201004140052.html  
A Stellenbosch radio host has taken up the challenge of broadcasting non-stop for four days in a 

bid to raise money for the poor farming community of Vraeberg. 
An excited Jean Jordaan, a BA Honours student at Stellenbosch University, started the first leg of 
his marathon broadcast at the institution's Neelsie Food Court at 5pm on Monday and will remain 
on air for the next four days. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3837
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3837
http://www.monitor.co.ug/News/National/-/688334/900338/-/wxuw17/-/index.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3838
http://allafrica.com/stories/201004140052.html


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

He will break only for 15 minutes every three hours. [...] 
The project was organised by community radio station MFM 92.6, for which Jordaan works as a full-

time presenter. [...] 
Staff from MFM, the community and Happi, an NGO that provides natural building materials, will 
join forces in the construction. 
Source: Cape Argus (Cape Town), 13 Apr. 2010; quoted by allAfrica.com  

 
  

Nouvelles 

ALERT  FROM :   2010-04-10   [FR]  

Somalie: Censure de la BBC et de VOA et menaces sur les radios locales  

http://www.rsf.org/Censure-de-la-BBC-et-de-VOA-et.html  
Reporters sans frontières condamne avec la dernière énergie le comportement de la milice 
islamiste Al-Shabaab, qui a décidé, le 9 avril 2010, de suspendre la reprise des programmes de la 

British Broadcasting Corporation (BBC) et de Voice of America (VOA) par les radios locales 
émettant dans les zones qu'elle contrôle. 

"Déjà responsable de plusieurs assassinats et enlèvements de journalistes, et alors qu'elle fait 
peser un climat de terreur permanent sur les médias somaliens, Al-Shabaab ajoute un triste fait à 
la longue liste des violations de la liberté d'expression qu'elle a déjà perpétrées. La stigmatisation 
des médias étrangers est une absurdité, les menaces sur les radios locales qui reprennent leurs 
programmes sont une honte. Nous lui demandons de respecter la liberté d'informer et de cesser 
d'imposer le silence aux médias somaliens", a déclaré l'organisation. 

"Cette mesure contre la BBC démontre l'importance de la répression sur les médias par Al-
Shabaab. La milice n'a aucun respect pour le principe de la liberté de la presse", a poursuivi Omar 
Faruk Osman, secrétaire général de l'Union nationale des journalistes somaliens (NUSOJ), 
organisation partenaire de Reporters sans frontières en Somalie. 
Le 9 avril, la milice Al-Shabaab a interdit aux radios locales somaliennes de reprendre les bulletins 
d'information et les émissions de la BBC et de VOA et a accusé le média britannique de diffuser des 
programmes "de propagande en faveur des chrétiens, contre les musulmans et l'islam". Si les 

stations locales ne s'exécutent pas, elles s'exposent à voir leur matériel confisqué. 
Peu après l'annonce de cette décision, des membres d'Al-Shabaab sont allés saisir les équipements 

de la BBC dans ses bureaux de Mogadiscio, Baidoa et Jowhar. "La BBC appartient à la Grand-
Bretagne et répond à l'agenda des colons chrétiens dans le monde musulman", a dénoncé la milice 
Al-Shabaab dans un communiqué.[...] 
Texte complet et source: Reporters sans frontières, Communiqué et site, 9 avril 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-13   [FR]  

Centrafrique : Une fondation centrafricaine propriétaire de Radio Ndeke 
Luka  

La Fondation Ndeke Luka est une ONG à but non lucratif de Droit centrafricain. Elle est reconnue 
depuis le 1er juillet 2008. En septembre 2008, elle a reçu l’autorisation de développer ses activités. 
Elle est dirigée par un Conseil d’administration composé de quatre membres. Le président est, 
selon les statuts, le chef de projet de la Fondation Hirondelle. Les trois autres membres ont été 
désignés en tenant compte de leur intégrité et de leur positionnement dans la vie politique et 
sociale de l’environnement centrafricain. Le Conseil se compose de : 
• Martin Faye, chef de projet de la Fondation Hirondelle et directeur de Radio Ndeke Luka 

• Clementine Napalat, présidente de la Cour des Comptes de la République centrafricaine 

• Lydie Kamot, leader au sein de la société civile et des associations féminines de RCA 
• l’Abbé Ignace Manengou, coordinateur du réseau des radios de la démocratie en RCA 
Le Conseil d’administration est chargé de se prononcer, en fonction des statuts de la Fondation 
Ndeke Luka, sur les objectifs et les activités pour l’année à venir, d’approuver le budget qui se 
rapporte à ces activités et d’approuver le rapport d’ activités de l’année écoulée. Le Conseil 

d’administration s’est réuni pour la première fois au mois de décembre 2009. 
Source ; Quoi de neuf ? Nouvelles de la Fondation Hirondelle, n° 29, mars 2010  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3816
http://www.rsf.org/Censure-de-la-BBC-et-de-VOA-et.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3821
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3821


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

NEWS   FROM :   2010-04-13   [FR]  

Sudan : Le nouveau visage de Miraya  

Nouvelle structure, nouveaux programmes, modes de diffusion additionnels : Miraya FM devient 
“Miraya”. Les auditeurs soudanais ont découvert le nouveau visage de la radio en février. Ce projet 
de la Fondation Hirondelle, en partenariat avec la Mission des Nations Unies au Soudan, répond aux 
besoins de toute la population soudanaise durant la période électorale.  
 

Le nouveau visage de Miraya 
La nouvelle structure est composée de trois tranches de programmes radio : une pour le Nord, une 
pour le Sud et une tranche nationale pour l’ensemble du pays. Ce nouveau programme a été lancé 
le 22 février dernier. La tranche nationale propose trois fois par jour, depuis Khartoum, des 
émissions communes au Nord et au Sud. Elle comprend des bulletins d’information, les revues de 
presse, des débats et de la musique traditionnelle. Les tranches Nord et Sud produites 

respectivement à Khartoum et à Juba occupent le reste du programme. Les émissions rendent 
compte de la réalité de ces régions respectives. Ces tranches ont la même structure ; elles 
diffusent en même temps des informations, du divertissement 

et des émissions culturelles mais dans des langues différentes : arabe au Nord et anglais au Sud. 
Toutes ces tranches partagent un habillage musical commun composé de rythmes traditionnels des 
deux régions. 
Miraya renforce ainsi sa présence comme seul média national indépendant au Soudan. La radio 

compte augmenter son réseau FM, constitué actuellement de 15 émetteurs. Une nouveauté au 
Nord : les auditeurs, privés de Miraya en FM par les autorités soudanaises, écoutent la radio via le 
satellite NileSat. Le son 
de Miraya leur parvient sur leurs récepteurs de télévision. Par ailleurs, la diffusion en ondes courtes 
sur tout le territoire passe de 3 à 6 heures par jour. Les émissions sont aussi disponibles en direct 
sur www.mirayafm.org. 
Cette combinaison de moyens de diffusion augmentera l’impact de Miraya notamment pendant la 

période électorale. Des élections sont prévues le 11 avril prochain au Soudan. Miraya s’est dotée 
d’une Charte électorale qui établit les règles internes de couverture de ces consultations nationales.  
Source ; Quoi de neuf ? Nouvelles de la Fondation Hirondelle, n° 29, mars 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-13   [FR]  

RDC : Nouveau lifting pour le site internet de Radio Okapi  

Nouveau design, nouveaux services : pour sa huitième année de diffusion, Radio Okapi offre un 
lifting de son site internet : www.radiookapi.net 
Lisibilité, fluidité, utilisation intuitive et services nouveaux mettent le site de Radio Okapi au niveau 
des sites des médias internationaux de référence. Ces modifications ont été faites en gardant à 
l’esprit que nombre 

d’auditeurs en République démocratique du Congo et dans le monde ne possèdent pas de 
connexions haut-débit et ne pourraient donc pas consulter aisément des pages trop longues à 
télécharger. 
La grande nouveauté est l’interactivité : les internautes peuvent laisser des commentaires sous les 
articles, avec modération par l’équipe en charge du web à Radio Okapi. L’information reste l’axe 
principal sur lequel s’articule le site. Ainsi, les internautes ont à disposition un service gratuit 
d’archives qui leur permettra de retrouver n’importe quel sujet évoqué sur les ondes. Les 

internautes peuvent aussi recevoir les alertes d’information grâce au flux RSS. Ils ont encore la 
possibilité de s’exprimer sur les pages « Radio Okapi » créées sur les réseaux sociaux Facebook et 
Twitter. Le site web de Radio Okapi reçoit 450 000 visites par 
mois. C’est le premier site d’information sur la RDC. Une position qui devrait se renforcer avec 
cette nouvelle version plus moderne et plus proche des internautes.  

Source ; Quoi de neuf ? Nouvelles de la Fondation Hirondelle, n° 29, mars 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-13   [FR]  

Guinée : Session de perfectionnement à la production d’émissions sur les 
question d'environnement  

Depuis le 1er et jusqu’au 17 avril 2010, dans le cadre du projet « Des radios pour un 
développement citoyen » financé par la délégation de la Commission européenne en Guinée, « RFI 
Formation Internationale Talent+ » organise à Conakry une session de perfectionnement à la 
production d’émissions de sensibilisation sur les questions d’environnement pour 8 radios de 
Conakry, N’Zerekore, Guekedou, Kissidougou, Beyla et Kamsar. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3822
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3823
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3827
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3827


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

En début de session 2 journées d’information ont été organisées par l’ONG partenaire AFES 
(Association Femmes Eau Assainissement) avec la participation de l’ONG PREM (Partenariat 

Recherche Environnement Médias). Ces journées ont eu pour objectif d’améliorer le niveau 
d'information des participants sur ces questions et de leur permettre d'identifier les sujets, 
interlocuteurs et organisations pertinents pour la réalisation de leurs émissions. Elles ont 
également eu pour objectif de nouer des liens entre les stations et les ONG du secteur et de 
favoriser de futures collaborations. 
Dans le cadre de cette formation animée par Arnaud Jouve, journaliste de RFI spécialisé sur 

l’environnement, des reportages et des émissions ont été réalisés sur la contamination des puits, 
sur la préservation de la mangrove et sur la pêche côtière. 
Source : RFI Formation Internationale Talent+, Communiqué, 13 avril 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-13   [FR]  

Guinée : Session de perfectionnement à la production de magazines sur 

les questions de santé  

Du 15 au 30 avril 2010, dans le cadre du projet «Des radios pour un développement citoyen» 

financé par la délégation de la Commission européenne en Guinée, 2RFI Formation Internationale 
Talent+" organise à Conakry une session de perfectionnement à la production de magazines de 

sensibilisation sur les questions de santé pour 8 radios de Conakry, Kouroussa, Dinguiraye, Beyla 
et Siguiri. 
Les 15 et 16, 2 journées d’information sont organisées par l’ONG WAFRICA Guinée dans les locaux 
du Centre Culturel Franco Guinéen. Ces journées ont pour objectif d’améliorer le niveau 
d'information des participants sur ces questions et de leur permettre d'identifier les sujets, 
interlocuteurs et organisations pertinents pour la réalisation de leurs émissions. Elles ont 
également pour objectif de nouer des liens entre les stations et les ONG du secteur et de favoriser 

de futures collaborations. 
Dans le cadre de cette formation animée par Isabel Santos, journaliste scientifique et responsable 
conférences de la Cité des sciences et de l’Industrie, des reportages et des émissions seront 
réalisés sur les questions comme les grandes endémies (VIH/SIDA, paludisme, tuberculose), 
l’accès aux médicaments et/ou sur la question du recours à la médecine traditionnelle. 
Sur l’ensemble de ce projet (2009-2011), 6 sessions de formation seront organisées sur les trois 
thématiques du projet : Droits des femmes, Santé et Environnement. 

2 sessions de perfectionnement à la production de campagnes de spots de sensibilisation sont 

également prévues et un concours doté d’enregistreurs numériques de reportage viendra 
récompenser les meilleures productions d’émissions ou de séries d’émissions en fin de projet.  
Source : RFI Formation Internationale Talent+, Communiqué, 13 avril 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-13   [FR]  

Centrafrique: Lancement du projet de l'AFPC, un projet appuyé par le 
fonds d'appui du projet PAMCA  

http://projet-opm-rca.blogspot.com/2010/04/lancement-du-projet-de-lafpc-un-projet.html  

L'Association des Femmes Professionnelles de la Communication (AFPC), a lancé jeudi 8 avril 2010 
à la Maison de Presse et des Journalistes, les activités de son projet de « Sensibilisation sur la 
participation citoyenne et responsable de la femme au processus électorale de 2010 en 
Centrafrique ». 
15 membres de l'Association ont suivi une formation sur la compréhension de la problématique de 
participation citoyenne de la femme centrafricaine face aux enjeux électoraux de 2010 en RCA. La 
formation a été axée également sur les techniques de production de microprogrammes 

radiophoniques autour du même thème. Les membres formés vont réaliser courant avril et mai 

2010, des microprogrammes de sensibilisation sur la participation de la femme au processus 
électorale, des débats publics dans les arrondissements de Bangui et des rencontres de plaidoyer 
en faveur de la femme auprès des grandes formations politiques de la majorité et de l'opposition 
politique en RCA. Les microprogrammes seront diffusés sur les radios de Bangui et des provinces. 
Ce projet se réalise grâce à un accompagnement méthodologique et financier de l'Institut Panos 
Paris à travers le Fonds d'Appui aux Organisations de Professionnels des Médias Centrafricains. Il 

s’agit d’un fonds d’appui prévu pour permettre aux organisations dont les animateurs suivent 
depuis novembre 2009, une série de formations de renforcement des capacités sur l’élaboration et 
la gestion de projet, de réaliser des activités pilotes qui concourent aux objectifs le leurs 
associations respectives. Le programme combine des formations pratiques et théoriques 
dispensées par un Consultant International, M. Karim BENARD -DENDE et le Coordinateur de 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3828
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3828
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3829
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3829
http://projet-opm-rca.blogspot.com/2010/04/lancement-du-projet-de-lafpc-un-projet.html


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

l’Institut Panos Paris en RCA, M. Pascal CHIRHALWIRWA. Un blog permet aux stagiaires de 
poursuivre les échanges avec les formateurs de façon permanente. 

(http://projet-opm-rca.blogspot.com) 
L'institut Panos Paris développe en RCA pour 2009 -2011, le Projet d’Appui aux Médias 
Centrafricains « PAMCA » avec l’appui de l'Union Européenne, l'ONG Cordaid et l'Ambassade de 
France en République Centrafricaine.  
La RCA prépare ses élections présidentielles et législatives pour le 16 mai 2010, date annoncée 
officiellement par la Commission électorale Indépendante et contestée par l’opposition politique qui 

demande de repousser la date pour janvier 2011 afin de mieux préparer ces échéances. 
Source: Coordinateur du projet PAMCA et blog du projet, 10 avril 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-04-17   [FR]  

RDC: Demande de réouverture du signal de RFI  

http://www.jed-
afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=870  
JED demande au président kabila de faire droit a des milliers de congolais qui ont signe une 

pétition pour la réouverture du signal fm de rfi 
 
Dans une conférence de presse tenue, vendredi 16 avril à son siège à Kinshasa, Journaliste en 
danger (JED) a clôturé officiellement la campagne de collecte de signatures pour la réouverture du 

signal en FM de RFI (Radio France Internationale) lancée conformément à l’article 27 de la 
constitution de la RD Congo. 
Au total, 10 186 signatures ont été collectées sur la pétition lancée, le 23 février 2010, par JED et 
qui est destinée au président de la République M. Joseph Kabila en sa qualité de garant de la 
constitution dont l’article 24 consacre le droit de tous à l’information. 
Pendant 45 jours, des congolais de Kinshasa, de l’intérieur du pays et de la diaspora ont signé sur 
la page d’accueil du site internet de JED ou sur la version papier des formulaires mis en circulation, 

une pétition intitulée « Libérez l’info, ouvrez RFI ». 
Au-delà des personnes qui ont eu l’occasion d’exercer librement un de leurs droits constitutionnels, 
il convient de tenir compte des milliers autres personnes qui se reconnaissent derrière l’acte posé 
par des personnalités et des leaders des partis politiques, des parlementaires élus, et des acteurs 
de la Société civile qui se sont déplacés personnellement jusqu’au siège de JED pour apposer leurs 
signatures . 

JED se félicite de cette mobilisation qui traduit clairement la volonté des populations congolaises à 
suivre de nouveau les programmes diversifiés de cette radio, la plus écoutée en RD Congo, selon 
plusieurs sondages. Les signatures obtenues vont être acheminées à l’office du Président de la 
République. 
JED est persuadée que le président de la république donnera droit au désir ainsi exprimé par des 
congolais d’autant plus que lors d’une interview qu’il a accordée, samedi 13 mars, au journal Le 
Soft International, et répondant pour la première fois à une question précise sur la fermeture de 

RFI, le Président de la République a déclaré ce qui suit : « …Je ne suis pas fâché contre RFI. Ce que 
je n’aime pas, c’est cette campagne contre notre pays, cet acharnement à toujours nous critiquer 
comme si rien de bon ne se faisait ici. Le Congo est le premier pays francophone du monde, et RFI 
est un média francophone. Nous ne pouvons pas accepter cette campagne. Mais rassurez-vous, 
d’ici peu, les choses vont se normaliser. Nous avons maintenu le contact avec cette RFI » 
JED considère cette déclaration comme un signal d’ouverture et demande au Chef de l’Etat de 
concrétiser sa volonté ainsi exprimée. 

Le signal FM de RFI a été interrompu sur décision du gouvernement en mai 2009 (à l’est de la RD 
Congo) et en juillet 2009 sur l’ensemble du pays. 
Source: Journaliste en danger (Kinshasa), Communiqué et site, 16 avril 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-04-17   [FR]  

Guinée: Nouvelles du projet "Pour des radios actrices de la transition 

démocratique en Guinée"  

RFI Formation internationale est en train de conduire un programme d’appui aux radios en Guinée 
Conakry, en partenariat avec l’ONG Search for Common Ground et le Conseil National des 
Organisation de la Société Civile de Guinée (CNOSCG), dans le cadre du projet « Pour des radios 

actrices de la transition démocratique en Guinée » afin d’accompagner les radios privées de Guinée 
dans le processus démocratique qui doit conduire aux élections de fin juin. 
RFI accompagne ces radios depuis la libéralisation des ondes en 2006 et ce 3ème projet financé 
par la délégation de la Commission européenne est centré sur le rôle des radios privées en période 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3833
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=870
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=870
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3834
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3834


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

électoral, sur la production de programmes de sensibilisation sur le processus électoral et sur le 
renforcement des capacités des principales stations en matière de couverture journalistique d’une 

élection. 
Depuis le 29 mars, trois formateurs conduisent un coaching in situ de trois semaines auprès des 
rédactions de trois des principales stations de Conakry, Radio Nostalgie, Soleil FM et Djigui FM. 
L’objectif est de préparer les rédactions, hiérarchies comprise, à la couverture des prochaines 
élections. 
Les coachings de 2 autres stations privées de Conakry, de 2 stations privées de Kankan ainsi que la 

formation de 20 à 30 journalistes qui auront à couvrir les prochaines élections en province seront 
organisés avant la mi-juin. 
Les 15 et 16 avril prochains, deux Journées de rencontres professionnelles et de formation sur le 
thème « Radios F.M. et journalistes : comment participer activement et de manière responsable à 
la démocratisation et au débat électoral ? » ont réuni l’essentiel des acteurs des medias, de la 
société civile et des institutions impliquées dans le processus électoral dans les locaux de Centre 
Culturel Franco Guinéen. 

Ces journées s’inscrivent dans la continuité de celles organisées, les 30 et 31 mars, par notre 
partenaire Search for Common Ground sur la rédaction d’un code de bonne conduite des 

journalistes et des médias guinéens auxquelles nos trois experts actuellement sur place, Pierre-
Yves Schneider, Bernard Nageotte et Alassane Samba Diop (directeur de l’information de RFM 
Dakar) ont contribué activement. 
Dans le cadre de ce projet, RFI Formation internationale et ses partenaires accompagnent les 
organisations guinéennes telles que l’URTELGUI (Union des radios télévisions libres de Guinée), 

l’OGUIDEM (Observatoire Guinéen d'Éthique et de Déontologie des Médias) et l’AGUIPEL 
Association Guinéenne de la Presse Electronique dans leur réflexion sur la mise en place d’un 
dispositif commun de couverture journalistique des élections. 
Source : RFI Formation Internationale/Talent+, info transmise à TRRAACE le 12 avril 2010 

 
NEWS   FROM :   2010-04-18   [FR]  

Sénégal: Les radios communautaires invitées à s'impliquer davantage 
dans la lutte contre le Sida et le paludisme 

http://fr.allafrica.com/stories/201004090279.html  
La présidente du Conseil national de régulation de l'audiovisuel (CNRA), Nancy Ndiaye Ngom, a 

soutenu jeudi à Saly (Mbour) que les programmes nationaux de lutte contre le Sida, le paludisme, 

de même que les questions liées à l'environnement gagneraient en efficacité avec "une meilleure 
implication" des radios communautaires dans le traitement de ces problématiques. 
Conformément à leurs missions, les radios communautaires pourraient amener les populations à 
adopter de nouveaux comportements, a-t-elle dit à l'ouverture officielle d'un séminaire de deux 
jours (jeudi et vendredi) destiné au renforcement de capacités des radios communautaires. 

Selon Mme Ngom, ce séminaire initié en partenariat avec l'Union des radios associatives et 
communautaires du Sénégal (URACS) est un moment important pour le CNRA qui, dans le cadre de 
la mise en oeuvre de sa stratégie d'appui, de suivi et d'accompagnement des médias audiovisuels, 
a initié cette collaboration avec les radios communautaires. 
"Cette collaboration entre l'instance de régulation et les radios communautaires marque le lien de 
confiance qui doit exister entre eux", a estimé Nancy Ndiaye Ngom, qui dit espérer que la tenue de 
ce séminaire permettra de consolider les connaissances des responsables de ces médias en matière 

de gestion et, surtout, de maîtriser les techniques de fundraising (récoltes de fonds). 
"S'il est établi que la presse écrite et la télévision sont considérées en Afrique comme des médias 
accessibles à une minorité de privilégiés, la radio, par contre, constitue le moyen le plus accessible 
à la majorité de la population, grâce notamment au poste récepteur, populaire en Afrique et dont le 
coût est à la portée de toutes les bourses", a-t-elle fait observer. 
Contournant les barrières linguistiques, les distances, les difficultés de communication, la radio 

atteint les hommes et les femmes dans leur milieu et constitue en cela un véritable facteur de 

développement, noté Mme Ngom. 
Seulement, près de quatorze ans après la naissance de la première radio communautaire du 
Sénégal (Penc mi FM de Fissel Mbadane, une localité du départent de Mbour), "les radios 
communautaires cherchent encore leur voie", a-t-elle estimé. 
"Au CNRA, nous avons été très tôt sensibles aux problèmes des radios communautaires. Cela nous 
a conduit à effectuer des tournées dans toutes les régions du Sénégal, pour nous rendre compte, 

par nous-mêmes, des difficultés rencontrées sur le terrain par ces médias de proximité", a 
poursuivi la présidente du CNRA. 
Parmi ces difficultés, elle a cité la faiblesse de la formation du personnel, l'insuffisance et la vétusté 
du matériel, la faiblesse des ressources financières disponibles, etc. "Nous nous sommes promis 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3839
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3839
http://fr.allafrica.com/stories/201004090279.html


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

d'aller au-delà de ce constat et de voir dans quelle mesure nous pouvons contribuer au 
renforcement de leurs capacités", a souligné Nancy Ndiaye Ngom. 

Source: Agence de Presse Sénégalaise, 8 avril 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-04-18   [FR]  

Sénégal: Nancy Ndiaye Ngom - "Les radios communautaires sont les 
parents pauvres de l'audiovisuel"  

http://fr.allafrica.com/stories/201004090282.html  
La présidente du Conseil national de régulation de l'audiovisuel (CNRA), Nancy Ndiaye Ngom, a 
déclaré jeudi, à Saly (Mbour) que "les radios communautaires sont les parents pauvres des médias 
audiovisuels", estimant qu'il faut "renforcer" leurs capacités pour la consolidation des acquis . 
"Ces radios communautaires jouent un rôle extrêmement important au niveau des populations les 

plus reculées et qui ont besoin d'être informées, éduquées et encadrées", a-t-elle souligné au cours 
d'une rencontre sur les radios communautaires. 
"On parle de village planétaire mais j'ai l'impression qu'il y a des personnes qui sont en dehors de 
cette planète. Et c'est cette fracture qui est numérique mais aussi audiovisuelle à la limite de ces 

populations que tentent de combler les radios communautaires qui n'ont pas de moyens", a 
martelé la présidente du CNRA. 

Selon elle, ces radios communautaires sont "exclues" de la publicité et n'ont que des moyens 
qu'elles peuvent tirer du partenariat. 
Le président de l'Union des radios associatives et communautaires du Sénégal (URACS), 
Souleymane Bâ, par ailleurs directeur de la radio Hafia FM est optimiste du fait de l'existence 
maintenant d'un code de la presse qui a été validé en mars dernier. 
Pour son collègue, Oumar Seck Ndiaye, président de la section Afrique de l'Association mondiale 
des radios communautaires (AMRC) "le plus important aujourd'hui pour les radios communautaires 

c'est d'avoir "un cadre juridique cohérent et clair". Ce qui, selon lui, n'était pas le cas. 
Source: Agence de Presse Sénégalaise, 8 avril 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
 

 

  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3840
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=3840
http://fr.allafrica.com/stories/201004090282.html


TRRAACE – E-BULLETIN 122  

© Mediafrica.Net 2010  21/04/2010 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 

TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39  
Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemeca-cemeca.org  

 

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 

mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemeca-cemeca.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

